Jak można śledzić godziny pracy swoich podwładnych?

czas pracy pracownika

Prowadzisz własny biznes i szukasz skutecznego sposobu na ewidencję czasu pracy podwładnych? Nie wiesz, po jakie narzędzia sięgnąć? Nasz tekst może dostarczyć Ci przydatnych informacji, więc zachęcamy do zapoznania się z jego treścią!

Dlaczego pilnowanie ewidencji czasu pracy jest takie ważne?

Śledzenie czasu pracy swoich pracowników to obowiązek, który na pracodawców nakłada Kodeks Pracy oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Najczęściej taki obowiązek tłumaczy się chęcią odpowiedniego ustalenia wynagrodzenia pracowników oraz innych świadczeń, które mają bezpośredni związek z pracą.

Jednak ewidencja czasu pracy zatrudnionych jest również ważna dla samego przedsiębiorcy, ponieważ jest w stanie ustalić, ile godzin pracownicy spędzają w firmie, jak wygląda ich dzień pracy, czy stawiają się punktualnie, czy też wychodzą wcześniej.

Nie zapominajmy również o tym, że ewidencjonowanie czasu pracy pozwala na ustalenie, czy przypadkiem pracownik nie spędza nad swoimi zadaniami za dużo czasu, ponieważ przy nadmiarze obowiązków nietrudno o wypalenie zawodowe, a do tego nikt nie chciałby prowadzić. Dlatego lepiej dopilnować, by ewidencja czasu pracy w firmie przebiegała jak najdokładniej.

Jak można śledzić czas pracy swoich pracowników?

Ewidencję czasu pracy można prowadzić w wersji manualnej lub elektronicznej. W przypadku manualnej ewidencji czasu pracy trzeba przygotować karty papierowe dla każdego pracownika i pilnować, by nie uległy zniszczeniu, czy zgubieniu. Na pewno ciekawiej może prezentować się elektroniczna ewidencja czasu pracy, ponieważ mamy do czynienia z nowoczesnym rozwiązaniem, które może usprawnić cały proces. W tym przypadku śledzenie czasu pracy odbywa się elektronicznie, a więc z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.

Jak ostatecznie prowadzić ewidencję czasu pracy podwładnych?

Wiadomo, że tradycjonaliści mogą pomyśleć o papierowych kartach i taka wersja sprawdzi się w małym biznesie, czy w średniej wielkości firmie, ponieważ przygotowanie i pilnowanie kilku kart ewidencji czasu pracy nie będzie stanowić żadnego problemu. W przypadku prężnie działających biznesów, gdzie zatrudnia się kilkunastu lub kilkuset pracowników, elektroniczna ewidencja czasu pracy będzie o wiele lepszym wyborem. To nowoczesne rozwiązanie, które pozwala znacznie usprawnić zadanie i sprawić, że papierologia w firmie zostanie ograniczona do minimum.